Een goed begin…

Een goed begin is het halve werk zegt men, dit staat wel in contrast met alle begin is moeilijk. Maar goed we beginnen bij het begin en hopen dat het daadwerkelijk het halve werk is. Sinds een aantal maanden draai ik op mijn pc’tje hoofdzakelijk een linux versie. In mijn geval is het is dus op dit moment Ubuntu, een makkelijke instapper die zonder al teveel gedoe werkt. Mijn ervaring met linux gaat wel een beetje verder terug, eind jaren 90 heb ik ooit eens wat lopen rommelen met Suse. Maar omdat ik destijds bezig was met een studie waarbij ik Microsoft producten nodig was werd het toen helaas weer windows. Daarna heb ik met diverse livecd’s gespeeld en ik moet toegeven het is nog steeds een hobby van me. Nu lees ik regelmatig wat op het internet en één blog trok wel heel erg mijn aandacht. Het is erg leuk en leerzaam om te lezen hoe hij het maximale uit een systeem haalt. Niet zomaar een systeem, maar gewoon een doodsimpele pentium die bij een ander misschien ergens staat stof te happen op bijvoorbeeld een zolder. Er zit wel een grote maar aan vast, hij draait alles zonder GUI. Dus geen wallpapers en icoontjes, maar commando’s die je moet invoeren op de prompt. Wat wel mogelijk is om verschillende programma’s op één scherm te draaien, daarvoor bestaat zoiets als screen. Veel programma’s zijn textbased en daardoor erg klein. Dat wil niet zeggen dat er geen grafische mogelijkheden zijn. Je kunt plaatjes en films bekijken, of browsen op het internet in een grafische modus. Het is maar net wat je eigenlijk zelf wil. Op zijn weblog staan voorbeelden in overvloed om het maximale uit een minimaal systeem te halen. Met genoeg oud materiaal voorhanden is het ook mijn streven om daar toch minimaal één leuk systeem van te maken die ongeveer hetzelfde kan. Mijn eerste poging is inmiddels gedaan en het resultaat staat in een volgende blog.

Geef een reactie

